For første gang nogensinde rundede omsætningen af musik på de digitale formater i 2008 de magiske 100 millioner kroner med en omsætning på omkring 107 millioner kroner.
Det er næsten er en fordobling af omsætningen af digital musik, der i 2007 lød på 54 millioner kroner.
Den markante fremgang betyder, at den står for 19 procent af pladebranchens samlede salg.
Marketingdirektør Jesper Bay fra pladeselskabernes brancheorganisation, IFPI, tilskriver TDC's PLAY-udspil som en af de mest lysende årsager til den markante omsætningsforbedring.
Det skriver pladebranchen.nu.
CD-salget styrtdykker
Mens salget af de digitale toner over nettet spiller smukt sammen med kasseapparaternes klirren, så styrtdykker salget af enkelt-cd'er med 23 procent på omsætningen.
Cd'er i box-sæt har vist sig at være en lidt mere standhaftig størrelse, da salget kun droppede med seks procent takket være en god julemåned, hvor formatet oplevede en vækst på 15 procent.
Salget af digital musik samt vinylsalget, der gennemgår sin anden ungdom med en fremgang på 63 procent i forhold til 2007, kunne dog ikke sikre en samlet fremgang for musikbranchen.
Det totale marked for indspillet musik daler nemlig med 8,3 procent i forhold til 2007, selv om den kommende måneds indrapporteringer kan justere lidt i det samlede regnskab for 2008.